Jakie powinno być pieczywo?

Na diecie odchudzającej zupełnie nie winno się unikać pieczywa. Artykuły zbożowe w piramidzie dobrego odżywiania są istotnym elementem właściwego jadłospisu. Chleb polepsza trawienie, oddziałuje także na usprawnienie pamięci oraz uwagi i ma mnóstwo witamin oraz elementów mineralnych, może także przeciwdziałać nowotworom oraz podnosić własną wytrzymałość

Pieczywo spożywa się codziennie, i to wiele razy. Specjaliści od żywienia podkreślają, że najlepiej, aby było ono zdrowe. Lecz cóż to właściwie znaczy? Jakie jest zdrowe pieczywo i przede wszystkim – gdzie się można w nie zapatrzyć?

Pieczywo jako ważny składnik dobrze zbilansowanej diety

Produkty zbożowe są zalecane przez dietetyków. Mają ku temu powody – skrobia, która jest głównym składnikiem mąki zbożowej jest najbardziej odpowiednia do odżywiania komórek nerwowych mózgu. Pieczywo zapewnia energię, jest wolno trawione, więc zapewnia sytość przez długi czas. jest to szczególnie ważne rano, kiedy człowiek potrzebuje zapewnić sobie energię na kilka godzin.Oprócz tego, ziarna zbóż zawierają duże ilości witaminy B, białka, błonnik pokarmowy, składniki mineralne.

Najważniejsze z nich to:

  • żelazo,
  • miedź,
  • cynk,
  • magnez
  • witaminy z grupy B i PP.

Żywność przetworzona

Nasze tempo życia rzadko kiedy pozwala na samodzielne pieczenie chleba. Podobnie, jak pozostałe składniki codziennej diety, pieczywo kupujemy gotowe. Niestety, przemysłowe, czyli w dużych ilościach wypiekane bułki i chleby mają swoje wymagania produkcyjne – nie tylko używa się taniej mąki, mocno oczyszczonej, lecz również sporą ilość ulepszaczy i antyzbrylaczy, które powodują, że produkcja jest opłacalna, towar szybkozbywalny, a ceny stosunkowo niskie. W Polsce najwięcej zjada się pieczywa białego. Jest ono jednocześnie najmniej zdrowe. Nie tylko poprzez dodawanie wspomnianych ulepszaczy smaku i spulchniaczy, lecz również dlatego, że biała mąka zawiera najmniej potrzebnych składników.

Jakie pieczywo spożywać?

Zasada wyboru jest prosta- im ciemniejsze, tym zdrowsze. Dodatkowo, kryterium wyboru powinna być mąką, używana do wypieku.

Najzdrowsze jest pieczywo żytnie razowe. Mąka razowa (pełnoziarnista) to po prostu mąka grubo mielona, z zachowanymi jądrami zbóż i łuskami. Takie mielenie maki nie powoduje utraty cennych właściwości zbóż, co ma miejsce w białej mące, szczególnie pszennej. Pierwsze wypieki, jakie robiła ludzkość były tylko z mąki razowej.

Chleb żytni zawiera najwięcej kwasu foliowego, zalecanego kobietom w ciąży. Odpowiada za prawidłowe kształtowanie się układu nerwowego. Chleb musi być zakwaszony (chleb na zakwasie), co dodatkowo wzmacnia wartości prozdrowotne. Zakwas ponadto przedłuża w naturalny sposób świeżość chleba i chroni przed pleśnieniem.

Gdzie kupić dobre, zdrowe pieczywo?

Kupno odpowiedniego pieczywa to trudny wybór między wygodą, finansami a zdrowiem. Białe chleby i bułki, na ogół bardzo smaczne, dopóki są świeże są jednocześnie najtańsze. Z drugiej strony poranna bułka szybko staje się czerstwa i niesmaczna, a także pleśnieje. Dużo takiego pieczywa się wyrzuca.

W małych sklepach, niektórych sieciowych i niesieciowych, rodzinnych piekarniach można kupić przepyszne pieczywo wytwarzane wedle starszych, nieprzemysłowych receptur. Jest ono z pewnością najzdrowsze, lecz jednocześnie droższe.

Warto więc rozważyć, czy kupić dłużej świeże pieczywo, lecz droższe i zdrowsze w mniejszej ilości czy tanie, niezdrowe i tanie, którego część i tak się wyrzuci.

Food obraz autorstwa freepik - www.freepik.com