2 lutego 2020

Pieczywo

Jakie pieczywo jeść?

Produkty zbożowe, szczególnie pieczywo, grają zasadniczą funkcję w żywieniu ludzi na całym świecie, zatem także w ubiegłych latach właśnie pieczywu żywieniowcy poświęcają wyjątkową uwagę, uwzględniając dzisiejsze wskazania żywieniowe, jakie za podstawę zbilansowanej diety znajdują produkty zbożowe. We wszelkich opracowanych dotąd schematach propagujących reguły właściwego odżywiania (tzw. piramidach żywieniowych) u podstawy trójkąta umieszczono produkty zbożowe, jakie powinny stanowić podstawę codziennej porcji pokarmowej zdrowego człowieka, przy czym rożni się ich polecane zjedzenie.

Czy pieczywo tuczy?

W racjonalnej diecie odchudzającej jest miejsce na pieczywo, lecz pod warunkiem, iż będzie ono jedzone we właściwej ilości. Ważny jest również dobór typu pieczywa pod względem ilości witamin oraz minerałów i indeksu glikemicznego (IG). Pieczywo, po jakie sięgamy, winno mieć jak najniższy indeks glikemiczny, dzięki czemu zagwarantuje długie wrażenie sytości oraz nie będzie powodowało gwałtownych skoków poziomu glukozy we krwi. Pieczywo na diecie doskonale sprawdzi się jako podstawa śniadania, jakie musi uzupełnić zapasy sił potrzebne do skutecznej pracy i nauki.

Wojna jasnego z ciemnym

To nie jest spór równouprawnionych racji, ponieważ dietetycy już dawno zdecydowali, jakie pieczywo stoi po dobrej stronie mocy – razowe. Najlepiej ciemne żytnie, chociaż razowemu pszennemu także nic nie brakuje. Białe pieczywo ma małą wartość kaloryczną, brakuje mu błonnika, witamin oraz minerałów, lecz za to nie brakuje kalorii. Ciemnawa grahamka w 100 g ma 258 kcal, natomiast jaśniutka kajzerka już 296 kcal, chleb żytni pełnoziarnisty 237 kcal, natomiast bagietka 283 kcal.

Pieczywo dla dzieci

Gdy poszukujesz pieczywa dla niewielkich dzieci, masz wrażliwy układ pokarmowy bądź pragniesz błyskawicznie dać sił – odpowiedniejszym doborem będzie pszenne białe pieczywo, na podstawie drożdży. Wyczyszczona pszenica ma mało błonnika, dzięki czemu jest bardziej delikatna aniżeli pieczywo pełnoziarniste. Drożdże, zastosowane zamiast zwykłego zakwasu, będą mniej podrażniały system pokarmowy. Pieczywo takie ma jednakże zdecydowanie mniej witamin oraz minerałów, stanowi zatem słabe źródło elementów wzmacniających w diecie człowieka.

Jakie pieczywo na diecie?

Na diecie odchudzającej zupełnie nie winno się unikać pieczywa. Artykuły zbożowe w piramidzie dobrego odżywiania są istotnym elementem właściwego jadłospisu. Chleb polepsza trawienie, oddziałuje także na usprawnienie pamięci oraz uwagi i ma mnóstwo witamin oraz elementów mineralnych, może także przeciwdziałać nowotworom oraz podnosić własną wytrzymałość. Nie znaczy to jednakże, iż możemy bez obaw jeść każde ilości bułek, natomiast i tak uda nam się schudnąć.

Food obraz autorstwa master1305 - www.freepik.com