Luty 2020

Pieczywo

Jakie powinno być pieczywo?

Pieczywo spożywa się codziennie, i to wiele razy. Specjaliści od żywienia podkreślają, że najlepiej, aby było ono zdrowe. Lecz cóż to właściwie znaczy? Jakie jest zdrowe pieczywo i przede wszystkim – gdzie się można w nie zapatrzyć?

Pieczywo jako ważny składnik dobrze zbilansowanej diety

Produkty zbożowe są zalecane przez dietetyków. Mają ku temu powody – skrobia, która jest głównym składnikiem mąki zbożowej jest najbardziej odpowiednia do odżywiania komórek nerwowych mózgu. Pieczywo zapewnia energię, jest wolno trawione, więc zapewnia sytość przez długi czas. jest to szczególnie ważne rano, kiedy człowiek potrzebuje zapewnić sobie energię na kilka godzin.Oprócz tego, ziarna zbóż zawierają duże ilości witaminy B, białka, błonnik pokarmowy, składniki mineralne.

Najważniejsze z nich to:

  • żelazo,
  • miedź,
  • cynk,
  • magnez
  • witaminy z grupy B i PP.

Żywność przetworzona

Nasze tempo życia rzadko kiedy pozwala na samodzielne pieczenie chleba. Podobnie, jak pozostałe składniki codziennej diety, pieczywo kupujemy gotowe. Niestety, przemysłowe, czyli w dużych ilościach wypiekane bułki i chleby mają swoje wymagania produkcyjne – nie tylko używa się taniej mąki, mocno oczyszczonej, lecz również sporą ilość ulepszaczy i antyzbrylaczy, które powodują, że produkcja jest opłacalna, towar szybkozbywalny, a ceny stosunkowo niskie. W Polsce najwięcej zjada się pieczywa białego. Jest ono jednocześnie najmniej zdrowe. Nie tylko poprzez dodawanie wspomnianych ulepszaczy smaku i spulchniaczy, lecz również dlatego, że biała mąka zawiera najmniej potrzebnych składników.

Jakie pieczywo spożywać?

Zasada wyboru jest prosta- im ciemniejsze, tym zdrowsze. Dodatkowo, kryterium wyboru powinna być mąką, używana do wypieku.

Najzdrowsze jest pieczywo żytnie razowe. Mąka razowa (pełnoziarnista) to po prostu mąka grubo mielona, z zachowanymi jądrami zbóż i łuskami. Takie mielenie maki nie powoduje utraty cennych właściwości zbóż, co ma miejsce w białej mące, szczególnie pszennej. Pierwsze wypieki, jakie robiła ludzkość były tylko z mąki razowej.

Chleb żytni zawiera najwięcej kwasu foliowego, zalecanego kobietom w ciąży. Odpowiada za prawidłowe kształtowanie się układu nerwowego. Chleb musi być zakwaszony (chleb na zakwasie), co dodatkowo wzmacnia wartości prozdrowotne. Zakwas ponadto przedłuża w naturalny sposób świeżość chleba i chroni przed pleśnieniem.

Gdzie kupić dobre, zdrowe pieczywo?

Kupno odpowiedniego pieczywa to trudny wybór między wygodą, finansami a zdrowiem. Białe chleby i bułki, na ogół bardzo smaczne, dopóki są świeże są jednocześnie najtańsze. Z drugiej strony poranna bułka szybko staje się czerstwa i niesmaczna, a także pleśnieje. Dużo takiego pieczywa się wyrzuca.

W małych sklepach, niektórych sieciowych i niesieciowych, rodzinnych piekarniach można kupić przepyszne pieczywo wytwarzane wedle starszych, nieprzemysłowych receptur. Jest ono z pewnością najzdrowsze, lecz jednocześnie droższe.

Warto więc rozważyć, czy kupić dłużej świeże pieczywo, lecz droższe i zdrowsze w mniejszej ilości czy tanie, niezdrowe i tanie, którego część i tak się wyrzuci.

Food obraz autorstwa freepik - www.freepik.com
Pieczywo

Jakie wartości odżywcze ma pieczywo?

Należy mieć świadomość, że pieczywo jest produktem spożywczym, który jest wypiekany z ciasta spulchnionego metodą biologiczną przy wykorzystaniu zakwasu lub drożdży składającego się z mąki, soli, wody.

Na jakie pieczywo warto się zdecydować?

Warto widzieć, że za najzdrowszy w typowej diecie uznaje się chleb razowy. Charakteryzuje się bowiem zdecydowanie większą ilością błonnika, a także składników mineralnych w porównaniu do białego chleba. Nie tylko pomaga w wydalaniu nadmiaru cholesterolu z organizmu, ale również cukier z pieczywa razowego wchłania się znacznie wolniej. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że nie dla wszystkich wspomniany rodzaj pieczywa będzie dobrym rozwiązaniem. Powinny bowiem z niego zrezygnować przede wszystkim osoby zmagające się z problemami trawiennymi czy przewodu pokarmowego. Koniecznie należy również zaznaczyć, że dobranie pieczywa powinno być uzależnione od zapotrzebowania na składniki odżywcze i stanu zdrowia.

Czym dokładnie jest pieczywo specjalne?

Należy mieć świadomość, że pieczywo specjalne jest pieczywem, które produkowane jest w innym procesie produkcji niż standardowego. Koniecznie trzeba zaznaczyć, że w składzie takiego pieczywa można znaleźć dodatki pochodzenia zwierzęcego, roślinnego czy niechlebowe zboża. Ponadto pieczywo specjalne odróżnia się od typowego zarówno smakiem, jak i wartościami odżywczymi czy smakiem. Warto wiedzieć, że na zakup tego rodzaju pieczywa decydują się przede wszystkim osoby, które poszukują nowych smaków, albo stosują specjalną dietę.

Jakie rodzaje specjalnego pieczywa można znaleźć w sklepach?

Obecnie w sklepach można zaopatrzyć się w pieczywo specjalne z dodatkiem zbóż niechlebowych, a także chlebopodobnych. Należy do nich zaliczyć jęczmień, ryż, owies, gryka, proso, kukurydza czy amarantus. Sklepy mają w swojej bardzo szerokiej ofercie także pieczywo z dodatkami roślinnego pochodzenia takich, jak zarodki zbóż, nasiona roślin strączkowych czy siemię lniane.

Czy pieczywo tuczy?


Warto wiedzieć, że w powszechnym przekonaniu uznaje się, że pieczywo jest tuczące. Z kolei jego ograniczenie albo wyeliminowanie według części osób może przyczynić się do zrzucenia zbędnych kilogramów. Nie można jednak jednoznacznie stwierdzić czy pieczywo jest tuczące lub nie. Wszystko uzależnione jest bowiem od stanu zdrowia, pory spożywania, metabolizmu, a także ilości jedzenia. Możliwe jest zatem rozpatrywanie czy chleb będzie tuczący dla konkretnych osób. Należy wiedzieć, że chleb będzie dostarczał organizmowi przede wszystkim węglowodanów. Jest to najbardziej istotna przyczyna za sprawą której jedzenie nadmiaru pieczywa będzie powodowało przybieranie na wadze.

Food obraz autorstwa senivpetro - www.freepik.com
Pieczywo

Jakie pieczywo jeść?

Produkty zbożowe, szczególnie pieczywo, grają zasadniczą funkcję w żywieniu ludzi na całym świecie, zatem także w ubiegłych latach właśnie pieczywu żywieniowcy poświęcają wyjątkową uwagę, uwzględniając dzisiejsze wskazania żywieniowe, jakie za podstawę zbilansowanej diety znajdują produkty zbożowe. We wszelkich opracowanych dotąd schematach propagujących reguły właściwego odżywiania (tzw. piramidach żywieniowych) u podstawy trójkąta umieszczono produkty zbożowe, jakie powinny stanowić podstawę codziennej porcji pokarmowej zdrowego człowieka, przy czym rożni się ich polecane zjedzenie.

Czy pieczywo tuczy?

W racjonalnej diecie odchudzającej jest miejsce na pieczywo, lecz pod warunkiem, iż będzie ono jedzone we właściwej ilości. Ważny jest również dobór typu pieczywa pod względem ilości witamin oraz minerałów i indeksu glikemicznego (IG). Pieczywo, po jakie sięgamy, winno mieć jak najniższy indeks glikemiczny, dzięki czemu zagwarantuje długie wrażenie sytości oraz nie będzie powodowało gwałtownych skoków poziomu glukozy we krwi. Pieczywo na diecie doskonale sprawdzi się jako podstawa śniadania, jakie musi uzupełnić zapasy sił potrzebne do skutecznej pracy i nauki.

Wojna jasnego z ciemnym

To nie jest spór równouprawnionych racji, ponieważ dietetycy już dawno zdecydowali, jakie pieczywo stoi po dobrej stronie mocy – razowe. Najlepiej ciemne żytnie, chociaż razowemu pszennemu także nic nie brakuje. Białe pieczywo ma małą wartość kaloryczną, brakuje mu błonnika, witamin oraz minerałów, lecz za to nie brakuje kalorii. Ciemnawa grahamka w 100 g ma 258 kcal, natomiast jaśniutka kajzerka już 296 kcal, chleb żytni pełnoziarnisty 237 kcal, natomiast bagietka 283 kcal.

Pieczywo dla dzieci

Gdy poszukujesz pieczywa dla niewielkich dzieci, masz wrażliwy układ pokarmowy bądź pragniesz błyskawicznie dać sił – odpowiedniejszym doborem będzie pszenne białe pieczywo, na podstawie drożdży. Wyczyszczona pszenica ma mało błonnika, dzięki czemu jest bardziej delikatna aniżeli pieczywo pełnoziarniste. Drożdże, zastosowane zamiast zwykłego zakwasu, będą mniej podrażniały system pokarmowy. Pieczywo takie ma jednakże zdecydowanie mniej witamin oraz minerałów, stanowi zatem słabe źródło elementów wzmacniających w diecie człowieka.

Jakie pieczywo na diecie?

Na diecie odchudzającej zupełnie nie winno się unikać pieczywa. Artykuły zbożowe w piramidzie dobrego odżywiania są istotnym elementem właściwego jadłospisu. Chleb polepsza trawienie, oddziałuje także na usprawnienie pamięci oraz uwagi i ma mnóstwo witamin oraz elementów mineralnych, może także przeciwdziałać nowotworom oraz podnosić własną wytrzymałość. Nie znaczy to jednakże, iż możemy bez obaw jeść każde ilości bułek, natomiast i tak uda nam się schudnąć.

Food obraz autorstwa master1305 - www.freepik.com